دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 تير 1398 - 02:29
پیشنهاد اندیشه‌ورزی/

آیا  سرمایه‌های اجتماعی کشور دچار تزلزل شده است؟

بررسی سرمایه‌های اجتماعی کشور و عوامل تهدید کننده آن موضوعی است که می‌توان برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها استفاده کرد.
کد خبر : 403243

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در مجموعه خبرهای پیشنهاد اندیشه‌ورزی تاکنون سعی کردیم ضمن توجه به مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان در رابطه با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، موضوعاتی را با توجه به نیازهای روز و اساسی به دانشجویان ارائه کنیم.


۱۳ مهر ۹۰ در دیدار نخبگان و برگزیدگان علمی با مقام معظم رهبری، ایشان ضمن انتقاد از نبود اهتمام لازم به مسئله کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدهای مکرر خاطرنشان کردند: جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی فضای گفتمانی به وجود آورند.


معظم‌له همچنین بیان کردند: این کرسى‌‌هاى آزاداندیشى که ما مطرح کردیم مستلزم بحث‌هاى آزاد دانشجویى در محیط دانشگاه‌‌هاست، بسیارى از مسائلى را که در اینجا دوستان مطرح کردند، می‌تواند تعیین تکلیف کند، روشن کند؛ جهات مثبت و منفى هر مطلبى را در بحث‌هاى دانشجویى باید بتوانند به دست بیاورند.


با کاهش سرمایه اجتماعی مواجهیم!


حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی عصر دیروز(17 تیرماه) در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست با دریایی از مطالبات مواجه شده‌ایم بی‌آنکه امکاناتی برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.


وی افزود: مشکلات اصلی کشور در این نشست صنعت و بانک مطرح شده است درحالی که ما با مشکلات جدی‌تری از جمله کاهش سرمایه اجتماعی مواجهیم. جامعه با سرمایه اجتماعی قوام پیدا می‌کند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: سرمایه اجتماعی پی و شالوده جامعه است که در حال کاهش است و با گفتمان‌سازی قابل‌حل نیست. گفتمان ساختنی نیست بلکه یک نظام معنایی و باور است که در سیر تاریخ شکل می‌گیرد.


وی همچنین بیان کرد اکنون با پدیده ترک برداشتن سرمایه اجتماعی مواجهیم.


حال سوالاتی مطرح است ازجمله اینکه اساساً سرمایه‌های اجتماعی جامعه ایران کدامند؟ چرا این سرمایه‌ها کاهش پیداکرده‌اند؟ چرا نمی‌توان سرمایه‌های اجتماعی را با گفتمان‌سازی حل کرد؟


سوالات مطرح شده به عنوان موضوعاتی به دانشگاهیان ارائه می‌شود تا در فضای کرسی‌های آزاداندیشی به بحث پیرامون این موضوع بپردازند.


انتهای پیام/۴۱۱۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته